Pages

Friday, April 23, 2010

SATU MALAYSIA!!!!!!!!!!!!!!

Sinaran mentari pagi menyelinap masuk ke dalam bilik yang didiam oleh tiga orang sahabat. Oleh kerana, salah seorang sahabatnya telah pulang ke rumahnya di ibu kota. Pagi ini aku bersiap-siap untuk menyelesaikan urusan penempatan aku di bumi Universiti Kuala Lumpur MICET bagi program ijazah aku nanti. Aku kejutkan sahabat aku yang tertidur selepas solat subuh kerana aku berjanji untuk pergi bersama dia.

30 minit kemudian, aku telah berada di bangunan Admin Unikl MICET. Aku melangkah laju masuk ke dalam bangunan yang tersergam indah. Tiba-tiba aku merasakan ada gegaran dalam saku seluar aku. Dalam hati aku,”Sapa yang telefon pagi-pagi ini”. Selepas itu, aku keluarkan telefon Nokia 2610 aku. Terpapar kat skrin yang mak saudara aku telah menelafon aku.

“Assalamualaikum, Sue. Ada apa?”

“Waalaikumussalam. Adzim tak mahu datang rumah ke? Sue ingat nak ajak Adzim pergi Kuala Lumpur.Nak cari barang kedai.”

“Oooo. Ya ke? Kejap lagi la Adzim balik. Adzim nak siapkan urusan Adzim dulu.”

“Baik la. Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam.”

Selepas selesai urusan penempatan Ijazah dan pendaftaran kenderaan, aku pulang ke bilik aku dan bersiap-siap untuk pulang ke rumah mak saudara aku. Selepas siap berkemas, aku meluncur laju dengan motorsikal aku menuju ke rumah mak saudara aku. Perjalanan aku mengambil masa 20 minit untuk sampai. Kadang-kala aku melewati kawasan kampung yang jalannya kecil sedikit.

Selepas sampai di rumah mak saudara aku, kami terus bersiap-siap menuju ke ibu kota. Perjalanan pergi ke ibu kota, mak saudara aku meminta aku untuk memandu Kancil 850 itu. Alhamdulillah perjalanan agak lancar wlaupun da sesetengah tempat yang sesak. Aku melihat jam tangan aku.

“Alamak! Dah nak pukul 1”,terdetik di hati aku.

Tiba-tiba aku teringat hari ini merupakan hari jumaat. Aku berdoa dalam hati supaya perjalanan aku itu lancar dan sempat tiba untuk solat jumaat. Pedal minyak ditekan lagi. Kancil itu bertambah laju menuju ke destinasi. Tiba-tiba aku terdengar azan berkumandan di celahan kecibukan kota. Aku bersyukur ke hadrat illahi kerana melicinkan perjalanan aku.

Selepas memakir kereta ditempat yang di khaskan, aku menuju ke masjid. Subhanallah! Alangkah terkejutnya aku apabila aku melihat ribuan manusia membanjiri perkarangan masjid. Aku terbayangkan suasana di padang Mahsyar. Mashaallah!

Selepas selesai mengambil wuduk, aku memasuki dalam masjid. Aku mendengar imam berkhutbah. Alangkah terkejutnya aku apabila aku mendengar khutbah disampaikan dalam bahasa tamil. Terasa seperti aku berada di negara asing. Inikah Konsep 1 MALAYSIA yang diwar-warkan oleh Perdana Menteri kita.

Aku mengakui bahawa dalam Islam, tiada perbezaan antara warna kulit, bahasa dan bangsa. Namun, situasi ini berlaku di dalam Negara MALAYSIA. Kita ada BAHASA KEBANGSAAN, Bahasa Malaysia. Apa gunanya Bahasa Malaysia? Sedangkan kita berada dalam Negara Malaysia. Bukan Negara lndia mahupun Cina.

Sedangkan konsep asas menyempurnakan solat jumaat adalah mendengar dan memahami khutbah itu sendiri. Bagaimanakah aku nak memahami khutbah tersebut yang disampaikan dalam Bahasa Tamil? Adakah aku berada di Negara ASING?

Pikir-pikir lah sendiri wahai rakyat Malaysia... 1 Malaysia katakan.....



http://masamnis.blogspot.com/

2 comments:

  1. najib paham bahasa tamil kot..

    hahhaa

    rajen2 singgah blog fqah yep.

    ReplyDelete
  2. nt kene tambah lagi subjek wajib bahasa lain. huhu

    ReplyDelete

 


Al-Quran dan Terjemahan